diumenge, 8 de desembre del 2013

Codi escrit


LLEGIR


Teòricament podem dir que és l'acte de descodificar, el procés mitjançant el qual es compren un text escrit. 

Llegir comporta ---> comprensió



Podem destacar quatre implicacions:

1. LLEGIR és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text, i això vol dir que el significat que té un escrit per qui el llegeix no és una replica del significat que l’autor va voler donar-li, sinó que és una construcció pròpia que implica el text, a més a més, dels coneixements previs del lector i els objectius en els quals s’enfronta.


2. LLEGIR és aconseguir un objectiu, sempre llegim per algun motiu. Cal saber que els objectius poden ser molts i molt variats. Aquest determinarà el  tipus de lectura, les estratègies i també el control (sovint inconscient) sobre la lectura.


3. LLEGIR és un procés d’interacció amb qui llegeix i el text. Qui llegeix en primer lloc ha de fer-se seu el text, relacionant-lo amb allò que ja sap, a més, a d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció a les aportacions del text.


4. LLEGIR és un procés de predicció i inferència. Molt de vosaltres pensareu que vol dir inferència, i per mandra o per inferència no buscareu el seu significat al diccionari. Ja sabeu que vol dir?

Per aquells que encara no, jo us ho aclariré. Inferència és l’habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta, és a dir per context.



Com ho he posat en pràctica?
  
Simplement com tots pensareu ho he posat en pràctica llegint un llibre, però també ho he emprat llegint un poema amb pauses e interpretació.


LLIBRE: Com parlar bé en públic

Vaig haver de llegir-me aquest llibre. Jo abans de llegir-lo, em vaig preguntar si es podia aprendre a parlar bé en públic, aquest era el meu objectiu a descobrir. Després de la lectura del llibre de Joana Rubio i Francesc Puigpelat, vaig poder resoldre la meva qüestió, en l’exposició oral existeix una petita part de predisposició natural però hi ha una altra part molt més important que té a veure amb la tècnica, la qual, es pot aprendre i entrenar.

M'agradaria recomanar molt aquest llibre, simplement per la seva gran funció. No el faria llegir a la universitat, sinó a l’etapa del Batxiller com a llibre obligatori. També a l’etapa de la Primària hauria de ser necessari treballar aquest aspecte tant oblidat. Té molta més importància de la que pensem, i no només per realitzar una exposició oral, sinó que també en situacions quotidianes en les que haurem d’aplicar les mateixes premisses que ens mostra aquest llibre. 

Qualsevol persona que el llegeixi li serà útil una cosa diferent o inclús coincident, d'aquesta manera tindrà la solució per millorar i  per progressar en un futur tot allò que li manca.




POEMA: A claus de sorra (Miquel Martí i Pol)

Vaig tenir la oportunitat de sentir-me lliure a l'hora de llegir en veu alta davant d'un públic la poesia que jo havia triat feia unes setmanes abans, per poder estudiar-la, entendre-la i entonar-la a base de infinites repeticions davant del mirall.

Era molt important tenir en compte realitzes correctament: l’entonació, la vocalització, el volum, la velocitat, la posició corporal i un bon ús de la fonètica de la llegua, que en aquest cas es tracta del català.

Cal que siguem crítics amb nosaltres mateixos. Per tant, un cop el vam recitar, com explicaré més endavant, i llegir vam haver de fer cadascú una atuavaluació individual.

Aquí us mostro l'obra d'art que vaig escollir de Miquel Martí i Pol : 


A CLAUS DE SORRA

A claus de sorra he penjat els ormeigs
i he desat tots els llibres a calaixos de boira.
Ara, amb les mans pintades de colors,
em posaré la roba de les festes
i esperaré les noies quan surtin del cinema.
  
Si plou duré un paraigua de color cridaner
i unes sabates grosses d'un verd agosarat.
Les noies passaran i diran: - Bones tardes
(potser totes, qui sap!, m'estimen en silenci),
i fugiran pels carrers tenebrosos
a perdre's dins els braços d'homes d'estirp incerta.
  
Quan sigui fosc tornaré cap a casa
repetint en veu baixa versos que encara estimo,
cansat i decebut; i em pesarà la roba
damunt el gest tristíssim de peresa.

Hi haurà a cadascun dels portals una parella
besant-se o qui sap què, mentre que jo,
sol i indefens, pensaré que la nit
és una noia verge que m'espera
i a crits estriparé l'embruix que me'n separa.
    


Per últim m'agradaria compartir amb vosaltres un enllaç molt interessant. En aquest ens presenten un programa d'aprenentatge de lectura en parelles basat en la implicació familiar i la millora de la competència lectora.

Segur que molts de vosaltres penseu que llegir és avorrit. Quants cops ens han obligat llegir un llibre? Per aquest simple fet els evitem i aprofitem el nostre temps lliure amb altres coses. No has pensat algun cop que llegint aprens moltes coses, descobreixes mons nous i crees històries inimaginables en el teu interior.

M'agradaria destacar que per un mal record o per una lectura d'un llibre poc agradable, no hem d'etiquetar tots els llibres per igual. N'hi ha de molt variats, i estic segura que dels milers que existeixen més d'un són genials perquè et converteixis en un bon lector.



LA TEVA FEINA ES TROBAR-LO. DONA EL PAS,
LLEGUEIX I ESTIMARÀS ELS LLIBRES !


4 comentaris:

  1. Laura, estàs realizant un blog molt interessant! I aquesta entrada en concret penso que ens pot servir molt per a veure el que comporta la lectura per a tots.

    ResponElimina
  2. Moltíssimes gràcies Gina, penso que aquest racó pot ser molt útil per a tots. Està totalment enfocat a la màgia del descobriment tal i com indica el títol.

    Espero que segueixis visitant-lo amb regularitat!

    ResponElimina
  3. Estic d'acord amb la Gina!! Una feina excel·lent Laura:)

    Per cert, m'agrada molt el poema!

    ResponElimina
  4. Moltes gràcies Ari, em satisfà saber que us ha agradat! Petons :)

    ResponElimina