ESCRIURE
Podem definir-ho d'una manera molt concreta com el procés a través del qual es produeix un text escrit
significatiu.
Hem de tenir en
compte tres tipus d’aspectes:
1. Escrits FORMALS: l’habilitat
motora (cal·ligrafia), la relació so grafia i la disposició en l’espai.
2. Escrits LINGÜÍSTICS:
aspectes morfològics (formació de paraules), lexicològics, sintàctics (ordre,
funció) i semàntics.
3. Escrits DISCURSIUS:
tipologia textual, propietats del texts (coherència, adequació, cohesió,
correcció i estil) i procés d’escriptura (planificar, redactar i revisar).
Com ho he posat en pràctica?
La pràctica ha estat molt divertida de realitzar. Abans de tot m'agradaria explicar-vos detalladament els diferents models de la descripció.
Això és el que vaig haver de saber abans de realitzar l'activitat de QUI ETS TU que us explicaré posteriorment. Vaig aprendre els diferents models veient un exemple de cadascun, tal i com jo us mostraré a continuació:
EXEMPLES DE DIFERENTS MODELS DE LA DESCRIPCIÓ
Cançons:
El gripau babau, Ara va de bo (cançó tradicional)
Poesia:
El carrer estret, Josep Pla
Conte:
Abiyoyo, explicat i cantat per Xesco Boix
Vídeo:
Summercat, anunci d'Estrella Damm (2009)
Finalment després de l'aclariment dels diferents models existents, ja estàvem preparats per fer l'activitat de QUI ETS TU. Aquesta consta de dues parts.
1) Creació d'una descripció
2) Muntatge audiovisual amb eslògan i exposició.
En aquesta entrada explicaré la primera part ja que està relacionada amb l'esciptura i més endavant, a l'apartat de la parla, acabaré d'explicar la segona.
QUI ETS TU
1ª PART
Consistia en realitzar una descripció original a alguna persona amb la condició de que aquesta ho sabés. Jo us mostro a continuació la meva composició sobre una noia a partir d'una poesia:
FLOR NAIXENT
Com n’és de maco el
prat,
ple de flors
diverses,
amb una càlida
tonalitat,
quan el sol es
presenta.
De lluny iguals
semblen,
però de prop ben
diferents,
formes i colors,
sent úniques en tot
moment.
I em fixo només en
una,
petita i bonica,
i m’apropo lentament,
de mica en mica.
Quin color!
té vida i expressió,
s’obra lentament,
amb molta il·lusió.
I és petita,
dolça i atrevida,
però fràgil,
per tota la vida.
Abelles i vespes
ajuda,
comparteix amb la
natura,
dia rere dia,
amb visites agraïdes.
Al costat amigues té,
diferents com he dit
anteriorment,
eternes al seu
costat,
fins la mort del seu
cor latent.
I és així com la
petita viu,
creix
progressivament,
amb grans virtuts,
sempre alegrement.
Laura Fontseré
Jo crec que aquesta activitat està molt encertada, no només per l'objectiu principal, que és practicar l'escriptura, sinó que també pel fet de que la persona que descrius és conscient de que una persona està dedicant el seu temps per pensar en ella.
El més maco és que li ensenyis la teva composició. Us asseguro que fas content a aquesta persona i fas que es senti molt especial.
Per finalitzar voldria compartir amb tots vosaltres aquest documental sobre un petit Museu sobre l'escriptura situat a Roda de Barà, un món de lletres encabit en pocs metres quadrats:
QUÈ DIU LA TEVA ESCRIPTURA DE TU?
Escriu i ho descobriràs
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada